راهی فراتر از مکمل‌ها

سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی برای تأمین سلامت کارکنان خود (و افراد تحت تکفل آن‌ها) راهکارهای مختلفی را در پیش می‌گیرند: استفاده از سازوکار بیمه مکمل (تکمیلی)، حضور تصدی گرانه مثل صندوق بیمه برخی سازمان‌ها و ائتلاف استراتژیک از این جمله اند. ائتلاف استراتژیک، راهکاری است که برخی از شرکت‌های بزرگ خارجی مثل وال مارت، جنرال الکتریک، بوئینگ و… آن را اجرا کرده‌اند و البته تاکنون در ایران، دنبال نشده است. این راهکار را می‌توان خرید مستقیم خدمات توسط کارفرمایان دانست

خرید مستقیم خدمات درمانی توسط کارفرمایان، یک عرصه‌ی رو به رشد در نوآوری نظام پرداخت حوزه سلامت است. گروه کسب‌وکار سلامت پسیفیک (PBGH) سازمانی غیرانتفاعی و تحت رهبری کارفرمایان است که نمایندگی خریداران مراقبت‌های درمانی را بر عهده دارد. جالب توجه است که این شرکت، جزء صد شرکت برتر مجله فورچون نیز هست. رویکرد PBGH این است که از نفوذ و قدرت متمرکز سازمان‌های عضو خود، برای تست روش‌های نوین مراقبت‌های درمانی در بازارهای خاص استفاده می‌کند و سپس مقیاس روش‌های موفق را گسترش داده و در سرتاسر آمریکا اجرا می‌کند.

از موفق‌ترین طرح‌های گروه کسب‌وکار سلامت پسیفیک، مرکز کارفرمایان شبکه تندرستی (ECEN) است. این مرکز برای کارکنان شرکت‌های عضو، پوشش صد درصدی را برای تمام هزینه‌های پزشکی و حتی سفرهای درمانی، در سیستم‌های درمانی منتخب (تأمین‌کنندگان این طرح) فراهم کرده است، لذا بیمار هیچ پرداختی از جیب ندارد. کارفرمایان، از تضمین کیفیت فرآیند انتخاب مرکز درمانی و هم‌چنین صرفه‌جویی مالی (ناشی از پرداخت نرخ‌های رقابتی و از پیش تعیین‌شده) منفعت می‌برند. مراکز درمانی نیز از افزایش سود خود در بلندمدت و ارتقای کارایی، منتفع می‌شوند.

چگونه در این طرح کیفیت خدمات تضمین می‌شود؟ روش پرداخت به ارائه‌کنندگان خدمات به چه نحو هست؟ اثربخشی مداخلات چگونه با ردگیری تجارب بیماران سنجش می‌شود؟ و… را در پیوند زیر بخوانید:

http://noo.rs/o71Ms

پانویس

منابع

نوشته های مرتبط

فرم ورود به سایت هسته سلامت مرکز رشد

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید