واکاوی بازار جهانی و داخلی دارو

خلاصه مدیریتی: صنعت دارو به عنوان یکی از کلیدی‌ترین صنایع جهانی مطرح است به‌طوری که بخش زیادی از هزینه‌های سلامت هر کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار داروهای تجویزی در سال 2016، حدود 816 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 و با نرخ رشد پایدار 4.9 درصد به 1.12 تریلیون دلار برسد و در این میان، گروه‌های دارویی ضد سرطان، ضد دیابت و خود ایمنی بیشترین میزان فروش را داشته باشند. در بازار جهانی دارو، کشورهای توسعه‌یافته در تولید و مصرف داروها پیشتاز هستند. آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن، در مجموع نزدیک به 79 درصد از بازار جهانی دارو را در اختیار دارند. 5 مقصد اول واردات دارو در جهان، ایالات متحده آمریکا، آلمان، بلژیک، انگلستان و سوئیس هستند. به جز این کشورها، در سال‌های اخیر، بازار جهانی دارو به سوی بازارهای نوظهوری مثل هند، برزیل و روسیه در حال حرکت است. در خصوص بازار منطقه‌ای نیز، در منطقه خاورمیانه در سال 2016، رژیم صهیونیستی با صادرات 9 میلیارد دلار رتبه اول صادرات را داشته و بعد از آن، ترکیه، اردن و عربستان سعودی قرار دارند. ارزش بازار دارویی ایران در سال 1393 حدود 116 میلیارد ریال بوده که 97 درصد از آن، سهم تولید داخلی است و تنها سه درصد را داروهای خاص و انحصاری وارداتی، شامل می‌شود. علی رغم اینکه ظرفیت تولید دارو در داخل کشور سه برابر نیاز داخلی است، لکن ارزش صادرات آن بسیار اندک و حتی بازار 400 میلیون نفری خاورمیانه نیز، در اختیار کشورهای غربی و ترکیه است. تنازعات بر سر تولی­گری این صنعت بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت مسائلی را در سطح ملی به وجود آورده است. علاوه بر آن، عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی مسائلی را از جمله عدم امکان حضور تولید‌کنندگان ایرانی در زنجیره جهانی ، عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دشوار شدن خرید تکنولوژی‌های نوین و لیسانس و… در پی داشته است. از بازار 1 هزار

میلیارد دلاری تجارت کل محصولات دارویی، سهم ایران حدود 0.3 درصد است که با توجه بیشتر به بخش تحقیق و توسعه، آینده‌نگری، به‌روز رسانی استانداردها و… می‌توان شاهد سهم بیشتری چه در تجارت جهانی و چه در صنعت دارویی حلال بود.

 

جهت دریافت فایل کامل گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید.

پانویس

منابع

نوشته های مرتبط

فرم ورود به سایت هسته سلامت مرکز رشد

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید